تولید محتوا زیرمجموعهای از بازاریابی دیجیتال است. تولید
محتوا میتواند برای شبکههای اجتماعی، بلاگها، وبسایتها و... انجام بگیرد. کسی
که میخواهد در این زمینه به کار مشغول شود، در کنار مهارتهای نویسندگی، میبایست
شناخت خوبی نیز از مردم و نیازهای ایشان داشته باشد. مردم، مخاطبان ما هستند؛ و ما
باید آنها را نسبت به هدف محتوای تولیدیمان مشتاق کنیم. هدف از این کار، ترغیب
مخاطب به خرید محصول، عضویت در سامانه، وفاداری به شرکت و برند و حتی بهاشتراکگذاری
محتوا با دیگران توسط ایشان است.
وظیفه یک نویسنده محتوا چیست؟
تولیدکننده محتوا، چه دورکار و پارهوقت باشد و چه کارمند
تماموقت، وظیفه دارد پیرو استراتژی بازاریابی سازمان باشد و بر اساس اهداف تعریفشده
در آن، محتوای مورد نیاز را تهیه کنید. نویسنده باید محتوای خود را با کلمات کلیدی
مشخصشده در استراتژی بازاریابی سازمان همسو کند، نسبت به پرسونای مخاطبان شرکت آگاه
باشد، و نوشتهاش را مناسب حال ایشان آماده و منتشر کند.
یک نویسنده محتوا باید از اصول پژوهش و تحقیق نیز آگاه
باشد؛ چراکه وظیفهاش ایجاب میکند درباره موضوعات و مفاهیم گستردهای بنویسد و
اینکار نیاز به درک بالایی از شیوه یافتن مناسبترین اطلاعات دارد.
در کشور ما –متاسفانه- ویراستار عضوی از تیم بازاریابی و محتوا محسوب نمیشود. از همین رو،
تولیدکننده محتوا باید از اصول و قواعد نگارشی و ادبی آگاه باشد و وظیفه ویراستار
را نیز برعهده بگیرد.
برای تولید محتوا چه مهارتهایی نیاز است؟
ممکن است مهارتهای مورد نیاز یک نویسنده محتوا از صنعتی به
صنعت دیگر متفاوت باشد. با این حال، کمابیش میتوان فهرستی از مهارتهای مشترک و
عمومی را تهیه کرد.
• مهارت نگارش محتوا با شیوهها و لحنهای
گوناگون
• مهارت ویرایش نوشتهها با توجه به قواعد
رسمی نگارش فارسی
• مهارت جستوجو درباره مطالب و موضوعات
مختلف
• مهارت زمانبندی مناسب برای تحویل
بهموقع مطالب
• مهارت همکاری با تیمهای دیگر سازمان
برای تهیه کارآمدترین محتوا
• آشنایی با نرمافزارهای پایه مورد نیاز؛
مانند نرمافزارهای مجموعه آفیس و وردپرس
• آشنایی با شیوه انتخاب کلمات کلیدی
و اصول ابتدائی رعایت سئو در متن
حقوق دریافتی کارشناس تولید محتوا چقدر است؟
اگر نگاهی به آمار سایت payscale بیندازیم، با حقوق سالانه یک
نویسنده محتوا در آمریکا آشنا شده و افسرده خواهیم شد! به گزارش این سایت، حقوق
سالانه فردی که به تازگی وارد این کار شده، چیزی در حدود 30.000 دلار است! این رقم
برای افراد باتجربه میتواند تا 70.000 دلار نیز بالا برود. اگر بخواهیم درباره
میانگین حقوق نویسنده محتوا صحبت کنیم، این عدد چیزی حدود 43.000 دلار در سال میشود.
اگر این حقوق را با دلار 3000 تومانی محاسبه کنیم، این افراد ماهانه بیش از 10
میلیون تومان درآمد خواهند داشت!
این تازه شروع ماجراست! در روندی قانونمند، نویسنده محتوا
میتواند با کسب آموزشها و مهارتهای جدیدی به کپیرایتر، مدیر بازاریابی و
استراتژیست محتوا تبدیل شده و دریافتی خود را بالاتر نیز ببرد.
حقوق دریافتی نویسنده محتوا در ایران چقدر است؟
اگر نگاهی به آگهیهای استخدامی انداخته باشید، متوجه
خواهید شد که برای مدیر ایرانی تفاوتی میان نویسنده محتوا، کپیرایتر، استراتژیست
محتوا، متخصص سئو و مدیر تیم محتوا وجود ندارد! هنر نزد ایرانیان است، و یک ایرانی
اصیل باید بتواند همه این مسئولیتها را با یک حقوق برعهده بگیرد.
حقوق ماهانه یک کارشناس محتوا از یک میلیون تومان (پایینتر
از حقوق پایه تعیینشده توسط وزارت کار) آغاز میشود و تا سه یا چهار میلیون تومان
نیز بالا میرود. البته این سه یا چهار میلیون بیشتر روی کاغذ آورده شده و افراد
کمی چنین رقمی را از نزدیک تجربه کردهاند! یک مدیر دستودلباز، در بهترین حالت،
که رزومه متقاضی کار هم غنی باشد، حاضر میشود 2.5 الی 3.5 میلیون تومان حقوق
ماهانه به او پرداخت کند؛ و در مقابل انتظار دارد که کارمندش همانند سربازان
داوطلب جبهههای جنگ جهانی دوم از سر و تن و جان و جوانیاش برای او بگذرد!
اگر هنوز وارد این حیطه نشدهاید، این حرفها برایتان
اغراقآمیز خواهند نمود و باید خودتان تجربهاش کند. اگر هم عضوی از این جامعه
هستید، نیازی نیست که بیش از این توضیح داده شود.
پن: عقاید یک گرگ وبلاگی شخصیست؛ و من هم قصد ندارم کارم
را از یادداشتهای روزانه جلوتر ببرم. اگر مطلب مفیدی ببینم، آن را با تجربه شخصی
خودم از تولید محتوا و زندگی کارمندی ادغام کرده و چند خطی اینجا مینویسم. اینها
را گفتم که به این مطلب اشاره کنم: پستهایی که در این وبلاگ درباره تولید محتوا
نوشته میشوند، جامع و کامل نیستند. در ادامه نیز هرجا مطلبی نظرم را جلب کرد،
خواهم نوشت. شاید یکروز با کنار هم گذاشتن این مطالب بتوانیم کتابچهای جامع
درباره شغل تولید محتوا آماده کنیم.
مطالب مرتبط:
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر