تیم محتوا قلب تپنده یک کسبوکار نوپاست. بدون محتوای حسابشده
و اصولی، خبری از مخاطب، مشتری و فروش هم نخواهد بود! تفاوت در کیفیت و سطح
محتواست که منجر به ایجاد تفاوت میان استارتآپ متوسط و استارتآپ قوی میشود.
برخلاف آنچه اینروزها شاهدش هستیم، اعضای تیم محتوا باید با دقت و از میان
متخصصان امر انتخاب شوند و هرکدام به مسئولیت خاص خودشان بپردازند.
در ادامۀ آنچه پیشتر درباره هجوم فرم ترجمهای بدون توجه به محتوای مناسب نوشته بودم، باید اینجا هم عرض
کنم که مدیران ما با سرتیترها و مسئولیتها آشنا شدهاند؛ اما –عمدا یا سهوا- از تخصص و لزوم
«تیم» چشم پوشیدهاند و همچنان با دستورالعمل «نیروی کمتر، پرداختی کمتر،
کار بیشتر» پیش (؟) میروند. مدیران ما فراموش میکنند که محتوای خوب صرفا با
نشستن و نوشتن بهدست نمیآید؛ بلکه حاصل حضور یک تیم متخصص و قدرتمند است.
موفقیت یک سازمان در زمینه محتوا وابسته است به استراتژی نیرومند محتوا؛ که از سوی
اعضای تیم محتوا پشتیبانی میشود. آنچه مشخص است این است که عملکرد قابل قبول در
زمینه تولید محتوا چنین مسیری دارد: تشکیل تیم محتوا > شناسایی مخاطبان هدف
> تولید محتوای مورد نیاز. اما آنچه در این میان –بهغفلت- پنهان میماند، این است
که یک تیم قدرتمند محتوا، با استخدام افراد متخصص، بهکارگیری آنها در نقشهای
مناسب و تخصیص وظایف اصولی و حسابشده ساخته میشود. عملکرد تیم محتوا فعالیتی مداوم
است؛ هیچ شرکتی نمیتواند تنها با یکبار بارگذاری محتوا و یا یک کمپین موفق،
آیندهاش را تضمین کند. نکته دیگر اینکه گاهی یکنفر (بنا به تواناییهای خاص خود
و یا اقتضای شرایط ویژه) بیش از یک نقش را برعهده میگیرد. این اتفاق معمول است؛
بهشرطی که عایدی آن نیز شامل حال کارمند مورد نظر شود.
تلاش ما در این مطلب این خواهد بود که با کلیاتی درباره
اعضای تیم محتوا آشنا شویم؛ و سپس در مطالب آینده جزئیات بیشتری از وظایف، مهارتها
و... هر عضو تیم محتوا خواهیم خواند. آنچه مسلم است این است که هیچ مدیری زمان
ارزشمندش را صرف مطالعه چنین مطالبی نمیکند؛ او همهچیز را بلد است. اما
اگر شما هم به تازگی وارد این حیطه شدهاید، ابتدا مطالب اینچنینی را مطالعه کنید
تا با شناخت کامل وارد بازار شوید.
سرپرست تیم محتوا / استراتژیست محتوا / مدیر ارشد
بازاریابی
بالاتر اشاره شد که موفقیت تیم محتوا وابسته است به وجود یک
استراتژی قدرتمند. در برخی از سازمانها ممکن است تبیین این استراتژی برعهده
مدیرعامل باشد؛ اما چنین رویکردی در نهایت به ضرر تیم خواهد بود. مدیرعامل دایره
وظایف گستردهای دارد، و ممکن است نتواند آنچنان که شایسته است به مسئولیت تبیین
و پیگیری استراتژی محتوا بپردازد. معقولتر آن است که این نقش از سوی مدیرعامل به
سرپرست تیم محتوا سپرده شود و این شخص با گزارشهای زمانبندیشده، عملکرد تیم تحت
سرپرستی خود را به CEO سازمان ارائه دهد. معمولا مدیر ارشد بازاریابی یا CMO (Chief Marketing Officer) نقش سرپرستی تیم محتوا و تبیین استراتژی محتوا
را برعهده دارد.
این فرد مسئولیت تبیین استراتژی، تعیین اهداف، کنترل پروژه
و نظارت بر عملکردها را برعهده دارد. البته در سازمانهایی که تفکیک وظایف با
جزئیات بیشتری صورت میگیرد، ممکن است استراتژیست محتوا (Content Strategist)
جدای از مدیر ارشد بازاریابی بوده و سرپرستی تیم محتوا را برعهده داشته باشد.
نویسنده محتوا / تولیدکننده محتوا / کپیرایتر
نویسنده محتوا کیست؟ تولیدکننده محتوا چه وظایفی برعهده
دارد؟ آیا کپیرایتر و نویسنده محتوا یک فرد هستند و کار یکسانی انجام میدهند؟ در
مطلب پیشین مفصلتر به این مسئله پرداختهایم و در
آینده نیز جزئیات بیشتری مطرح خواهیم کرد.
نویسندگان محتوا وظیفه دارند براساس آنچه در استراتژی
محتوا مشخص شده، مطالب درخواستی را آماده کنند. نویسنده محتوا باید شناخت خوبی از
پرسونای مخاطبان خود داشته باشد و مطالب خود را متناسب با آن تهیه کند.
گاهی اوقات نویسنده عضوی از تیم محتواست؛ گاه نیز بهصورت
دورکاری (آزادکاری) با سازمانها و پروژهها همکاری میکند. درباره حقوق نویسنده محتوا در ایران صحبت کردهایم. نویسنده
دورکار نیز ممکن است بهصورت ساعتی، کلمهای و یا مقالهای حقالزحمه دریافت کند؛
که این حقالزحمه با توجه به عواملی همانند تجربه، دانش، تخصص، نوع همکاری، پروژه
سازمان و... تغییر میکند.
ویراستار
پیشتر مطرح کردیم که در تیمهای ایرانی، معمولا این وظیفه
برعهده نویسنده محتوا قرار دارد. دقت داشته باشید؛ ممکن است نویسنده محتوا متخصص
فیلد مدنظر سازمان باشد، و آشنایی ابتدایی با اصول نگارش و نویسندگی داشته باشد.
در چنین شرایطی توصیه میشود که یک نفر بهعنوان ویراستار در کنار تیم باشد، تا
مطالب را از نقطهنظر نگارشی و ادبی ویرایش کند.
اگر شما در کنار نویسندگی به هنر ویراستاری نیز مسلطاید،
این قضیه را در رزومهتان بولد کرده و در مصاحبههای استخدامی مطرح کنید.
طراح / گرافیست
محتوای تولیدی میتواند سوای متن، شامل صوت، تصویر و ویدئو
نیز باشد. اثربخشی چنین محتوایی بیشتر است؛ و از همینرو حضور یک گرافیست در تیم
الزامیست. گرافیست نیز مانند نویسنده محتوا، با پیروی از استراتژی تیم محتوا پیش
رفته و با هماهنگی نویسنده به تولید تصاویر مناسب برای انتشار در کنار متن میپردازد.
من تجربهای از کار گرافیکی ندارم؛ و بههمینخاطر روی این
مورد دقیق نمیشود. احتمالا در آینده هم چندان درباره حضور گرافیست در تیم محتوا
نخواهم نوشت. حتما منابعی وجود دارند که تخصصیتر به این مبحث پرداخته باشند.
متخصص شبکههای مجازی / پشتیبان شبکههای مجازی
در سازمانهای کوچک این نقش فرعی محسوب شده و معمولا توسط
یکی از اعضا تقبل (تحمل) میشود. اما اگر تیم محتوا بزرگ باشد و استراتژی
آن نگاه جامعتری به شبکههای مجازی داشته باشد، میشود از یک نفر مسلط به شبکههای
مجازی برای ایفای این نقش استفاده کرد. در این بخش نیز (مخصوصا اینستاگرام) طراح و گرافیست تیم وظیفه پررنگی دارد و
حضور او در کنار کارشناس شبکههای مجازی الزامی است.
از آنجا که در تیمهای ایرانی عمدتا این مسئولیت هم بر
گردن تولیدکننده محتوا نهاده میشود، سعی خواهیم کرد که جزئیات بیشتری را در
ادامه بیان کنیم.
متخصص سئو / آنالیزور
هر نویسندهای باید با اصول اولیه و کلی سئو SEO (Search engine optimization) یا بهینهسازی موتور جستوجو
آشنا باشد؛ اما سئو مبحثی پرجزئیات، تخصصی و بسیار ارزشمند است، و هیچکس نمیتواند
منکر اهمیت بالای حضور متخصص سئو در تیم محتوا شود.
ورود به جزئیات این مبحث نیز از توان من خارج است. تنها به
بیان کلیاتی از سئو و نکتههای مورد نیاز نویسندگان محتوا خواهیم پرداخت.
آنچه ذکر شد، بدنه کلی یک تیم محتواست. ممکن است این تیم
با تیم بازاریابی ادغام شود؛ مشخصا در اینصورت ردیفهای شغلی دیگری نیز به تیم
اضافه خواهند شد. همچنین ممکن است اعضای دیگری بهعنوان مشاور در کنار تیم باشند.
بسته به سایز و عملکرد تیم محتوا، تعداد اعضا نیز تغییر میکند. در ادامه با ما
همراه باشید تا جزئیتر به وظایف و مهارتهای مورد نیاز تیم محتوا بپردازیم.
اگر بهنظرتان نکتهای از قلم افتاده و یا مطلبی بهاشتباه
ذکر شده است، آن را از طریق تلگرام یا ایمیل با ما در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر