در این یادداشت
کوتاه از سری آموزش تولید محتوا نگاهی خواهیم داشت به چند راهکار کوچک برای نوشتن محتوایی تاثیرگذار؛ تا
همکاران محتوانویس و کپیرایترمان بتوانند بهتر با مخاطب و خواننده ارتباط برقرار
کنند.
1. اگر هدف شما معرفی محصول و فروش است، بهجای تمرکز روی
کالا، از مزایای آن صحبت کنید. بهجای فروش تشک، از خواب خوش صحبت کنید!
چندروز
پیش نمونه علمی این مورد را در بازاریابی یکی از فروشندگان مترو دیدم. فروشنده آبمیوهگیر
دستی (محصولی بسیار ساده و احتمالا بیکیفیت) تمرکز خود را روی مزایای محصولش
گذاشته بود. او با ذکر مثالهایی از محل کاربرد این محصول، مشتریها را ترغیب میکرد.
«صبح عجله داری بری سر کار، سریع یه آب پرتقال برای خودت بگیر»، «بذار تو کیف
مدرسه بچهت که تو زنگ تفریح آب انار بخوره» و جملاتی از این دست!
در مثال
بالا تمرکز فروشنده روی کوچکی، قابل حمل بودن و کاربرد آسان محصول بود؛ و بهعنوان
یک مخاطب ناخواسته در مترو، من خیلی تحت تاثیر روش فروش قرار گرفتم!
2. برای رسیدن به این توانایی، ابتدا باید مخاطب اصلی خود را
شناسایی کرده و نیازهایش را بشناسید.
3. شناخت مخاطب شما را کمک خواهد کرد تا به یک زبان و لحن مشخص
در نوشتههایتان برسید.
4. وقتی زبان مشترکتان را با خواننده پیدا کردید، زمان آن میرسد
که با استفاده از آن زندگی فوقالعادهای که میخواهید با محصول خود برای ایشان
بسازید تصویر کنید.
تصویری
از آینده برای مخاطب بسازید و بهاصطلاح دهانش را آب بیندازید! تصویر شما باید آنقدر
جذاب باشد که مخاطب چشمهایش را بسته و آن را تجسم کند. بهاصطلاح طوری از باران
بنویسید، که خواننده خیس شود!
5. اگر هدفتان از تولید محتوا بیان راهحل برای یک مشکل است،
سعی کنید به شیواترین و سادهترین زبان ممکن آن را بیان کنید. مخاطب شما متخصص
نیست؛ او سراغ شما آمده تا راهحل برطرف کردن مشکل خود را پیدا کند.
6. کار شما راضی نگه داشتن همه نیست. پرسونای مخاطب خود را
بشناسید و تنها برای یک نفر بنویسید. فرض کنید که بازاریاب محصولی خاص هستید و
باید آن را برای مشتری (بالقوه) ایستاده مقابلتان توصیف کنید.
7. مخاطب را با سوالات هوشمندانه درگیر محتوا کنید. پرسشهای
غیرهوشمندانه و بیمورد میتواند حوصله و صبر خواننده را سر ببرد.
8. به مخاطب بگویید که از مشکل او آگاهاید و اگر یک دقیقه به
شما اجازه بدهد میتوانید راهحلهای خود را عرضه کنید.
9. ساده بنویسید. هدف شما به رخ کشیدن سواد و تخصصتان نیست.
استفاده از کلمات قلنبهسلنبه به فروش محصولتان کمکی نخواهد کرد.
10. از بحثهای حاشیهای
بپرهیزید. فراموش نکنید که زمان مخاطب ارزشمند است و نباید آن را هدر بدهید.
بروید سراغ اصل مطلب و مهمترین حرفتان را بزنید.
11. پیشنویس اولیه
متنتان را دلی بنویسید! سپس زمان بیشتری را به چکشکاری اختصاص دهید. اصل ایجاز
را فراموش نکنید. کوتاه و رسا بنویسید. اضافهها را حذف کنید.
12. متن را پیش از
انتشار با صدای بلند برای خودتان بخوانید. آیا بهنظر خودتان تاثیرگذار بوده است؟
اگر احساس کردید بخشی از متن یا حتی همهاش نمیتواند نظر مخاطب را جلب کند، آن را
دور بریزید و از نو آغاز کنید.
13. آغاز قدرتمند
خیلی مهم است. متنتان را طوری شروع کنید که مخاطب به ادامه ترغیب شود.
14. مسائل مهم را در
متن تکرار کنید؛ اما این تکرار نباید خستهکننده و حوصلهسَربَر باشد.
15. راستی پیش از
آغاز نگارش باید شناخت نسبتا خوبی از صنعت مدنظر و رقبا داشته باشید. بدون این
آگاهی نمیتوانید متنی جذاب و تاثیرگذار برای مخاطب خاص خود بنویسید.
16. سئو خوب است؛ اما
همهچیز نیست! اصول سئو را در متن خود لحاظ کنید؛ اما مخاطب را با تکرار کلیدواژه
خفه نکنید.
17. برای فرار از
تهیه آش شلهقلمکار کیوُرد، کلیدواژههایتان را جدا کرده و برای هرکدام یک مطلب
مجزا بنویسید.
18. مهارت داستانسرایی
خود را تقویت کنید. انسانها ذاتا دوست دارند داستان بشنوند؛ مخصوصا داستانهای
جذاب و هیجانانگیز!
19. مطلبتان را با
پاراگرافهای کوتاه و بولتبندی کوتاه و مرتب بنویسید.
20. درصورت امکان از
سخنان شخصیتهای شناختهشده آن حوزه برای اعتباربخشی به نوشتهتان بهره بگیرید.
21. از کلیشهها و
کلیشهنویسی بپرهیزید.
22. شناخت تکنیکهای
مدرن بازاریابی به شما کمک خواهد کرد تا محصولتان را بهتر معرفی کنید.
23. از پاراگراف
پایانی قدرتمند غافل نشوید. بعضی اوقات خواننده ابتدا پارگراف نهایی متن را میخواند؛
تا بفهمد با درنهایت با چهچیزی مواجه خواهد شد.
این موارد همهچیز
نیستند. هدفم ارائه راهنمایی کوچک بود برای علاقهمندان و فعالان حوزه تولید محتوا
و کپیرایتینگ. باقی مطالب مرتبط با آموزش تولید محتوا مطرحشده در این وبلاگ را
بخوانید و اگر سوالی داشتید از طریق ایمیل مطرح کنید.
اگر دوست دارید
در نگارش متن حرفهایتر شوید، مطالعه این مقاله خالی از لطف نخواهد بود. مقاله
کوتاه و مفید «فاصلهگذاری در خط فارسی» را از لینک زیر دانلود و مطالعه کنید.
فاصلهگذاری درخط فارسی – دکتر احمد صفار مقدم – استادزبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شاد باشید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر